Khamis, 24 Mei 2012

DUIT SILING ERROR [ SIRI KE 2 ] Mendekati dan Mengenali Duit Siling Error.



      

  Galeri Sha Banknote pada kali ini ingin memaparkan  koleksi duit Siling Error siri ke 2  yang dikira agak Rare yang ada dalam simpanan Galeri Sha Banknote untuk tatapan peminat semua. Galeri Sha Banknote  masih belum mengenalpasti ketegori  kesilapan tempaan duit error ini kerana tidak kesempatan masa .



DUIT ERROR 5 SEN 1941


Muka Depan

Muka Belakang




DUIT ERROR  50 SEN 1982


Muka Depan 


Muka Belakang


Galeri Sha Banknote akan memaparkan koleksi duit error di episod akan datang kerana terlalu banyak duit siling error dalam simpanan koleksi Galeri Sha Banknote. Tunggu episod ke 3 nanti.

3 ulasan:

  1. Ini semua adalah Post Mint Job Errors.
    Sila rujuk kepada Blog:http://dniewcollectors.blogspot.com/2012/04/post-mint-job-defaced-coins.html

    Tidak mempunyai nilai numismatik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih Mr. Dickson
      Saya perolehi duit ini daripada Pulau Pinang. memang nampaknya banyak duit duit pelik terutama duit error dan duit timah ingot sekarang ini banyak keluar dari Pulau Pinang. Mungkin kita ahli Numismatik semua boleh berjaga jaga. Terima kasih Mr. Dickson.

      Padam
  2. Salam Dato',
    Memang benar apa yg dikatakan oleh Mr Dickson,syiling2 diatas adalah "syiling error palsu"yg sengaja dibuat untuk mencari keuntungan semata2.Adalah penting bagi kita sekurang2nya dapat membezakan antara post mint job dan mint error.Kelihatan masih banyak syiling2 error palsu spt ini yg dijual dalam ebay.

    Syiling 50 sen 1982 diatas sebenarnya tiada keadaan didalam proses penyilingan yg membolehkan "error"spt itu terjadi,mungkin kekeliruan spt ini dapat dielakkan sekiranya kita diberi peluang untuk melihat bagaimana proses syiling2 ini dibuat.
    Terima kasih banyak2 Dato',satu post perkongsian dan peringatan yg baik untuk semua pengumpul...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...