Sabtu, 15 Disember 2012

MALAYSIA 1957 - 1987 THE FORGING OF NATION.

MALAYSIA 1957 - 1987 THE FORGING OF NATION.


MALAYSIA 1957 - 1987

Untuk pertama kalinya dalam sejarah Malaysia bagi mengenang kembali detik-detik Negara selepas Merdeka tahun  1957 - 1987 diabadikan  dalam Syiling Peringatan sebagai  koleksi sejarah melambangkan setiap perubahan dan kemajuan yang pesat berlaku dipelbagai bidang kemajuan yang telah dikecapi dalam tempuh 30 tahun selepas kemerdekaan 1957 -1987  . Dan ini  adalah satu kebanggaan bagi semua rakyat Malaysia. Koleksi ini adalah saksi dan menjadi warisan pusaka kepada genarasi akan datang.  Syiling Peringatan ini dikeluarkan  sempena ulang tahun ke-30  Kemerdekaan  Malaysia pada 31hb. Ogos 1987 yang dikeluarkan oleh L'Atelier Art  Editions , London .

MINTAGE

Koleksi ini dikeluarkan hanya dalam edisi terhad dengan jumlah keluaran sebanyak 3000 orang yang berpeluang memiliki koleksi ini diseluruh dunia .  Syiling Peringatan ini dikeluarkan oleh L'Atelier Art Editions ,  London  dalam siri keluaran seperti berikut  :-
       1 . Parliamentary  Government
       2 . The Association of South East Asian Nation
       3 .  Finance and commerce
       4 .  Education for All
       5 .  Health Care
       6 .  Scurrity and Defence
       7 .  Road system
       8 .  Public Utilities
       9 .  Subang International Airport
     10 .  Penang Bridge
     11 .  Shipping
     12 .  Architecture
     13 .  Oil Production
     14 .  Timber Production
     15 .  Tn Production
     16 .  Industry and Technology
     17 .  Malaysian Handicrafts
     18 .  Rubber
     19 .  Palm Oil
     20 .  Agriculture
     21 .   Wold-wide Communications
     22 .   Art and Culture
     23.   Sport and Recreation

Rekabentuk Syiling Peringatan ini amat  cantik dan teliti sekali dengan kerja seni yang halus oleh L'Atelier Art Editions , London .  Selepas proses kerja tempaan  untuk edisi Syiling Peringatan ini sebanyak 3000 unit sahaja ,  Acuan Die tersebut akan dihantar ke Kuala Lumpur untuk disimpan dan dipamer kekal di Muzium Negara  bersama-sama dengan setiap satu koleksi keluaran Syiling Peringatan tersebut.

KANDUNGAN

Syiling Peringatan ini diperbuat daripada logam Perak bersalut Emas 24 karat  dengan berat   26 gram  dan bersaiz 39.1mm  diameter.
Sebagai Jaminan kepada koleksi Syiling Peringatan ini  Pihak British Assay Office telak membuat ujian keatas Precious Metal Syiling Peringatan ini dengan memperakukanya  dengan menempa chop certificates and Hallmark di sisi Syiling Peringatan ini  sebagai pengesahan  dan menepati standard yang di iktiraf diperingkat International sebagai logam berharga.

KEMASAN PROOF

Semuan Syiling Peringatan ini ditempa sebagai Syiling Proof  Perak bersalut Emas 24 karat  dengan kualiti  yang amat tinggi sekali .  Untuk mencapai tempaan yang bekualiti tinggi  ,  tempaan keatas Syiling ini adalah hanya mngunakan  kaedah  Die Hand-polished  dan penempaan berlaku dalam keadaan sterile supaya tidak terdapat cacat cela pada kemasan sinar Syiling Peringatan tersebut .
Bagi mendapatkan penghasilan rekabentuk yang baik satu Pasukan Khas telah ditubuhkan dimana yang terdiri dapada gabungan  kerjasama Pasukan Penulis , Pasukan Penasihat dan Jurugambar di Malaysia bergabung tenaga dengan Pasukan Pengukir dan Engravers di Britain untuk menghasikan koleksi yang terbaik ini .
syiling Peringatan ini adalah koleksi pertama yang dapat memaparkan Kemajuan Negara Malaysia dengan mengabadikan rekabentuk yang mencerminkan kekayaan  dan pembanguan Negara Malaysia secara keseluruhan sepanjang 30 tahun selepas Merdeka.

Syiling Peringatan Malaysia 1957 -1987 The Forging of Nation ini diperolehi daripada Kolektor daripada luar negara yang datang melawat Malaysia  dan menjualkanya kepada kolektor Kuala Lumpur dan menyerahkannya kepada Koleksi Galeri Sha Banknote .  Dibawah ini di paparkan gambar koleksi tersebut untuk paparan semua [ siri pertama  ] .

                   MALAYSIA 1957 -1987 THE FORGING OF NATION
                                            Parliamentary Government


Gambar Syiling Proof Perak bersalut Emas 24 Karat
Parliamentry Government
Tahun Tempaan Julai 1985
Mukadepan Bangunan Parliament
Muka belakang  Malaysia 1957 - 1987 The Forging of Nation dan Jambangan Bunga Raya .
Parliamentary Gorvernment .   Malaysia is a Constitutional monarchy base on parliamentary democracy . Parliament consists of a house of elected  representatives and a senate with appionted member .
Berat 26 gram
Ukuran 39.1 mm diameter
Tempaan oleh   L'Atelier Art Editions , London England
Rarity Highest State of Rarity RRRR

                    MALAYSIA 1957 - 1987 THE FORGING OF NATION
                        The Association of South East  Asian Nations


Gambar Syiling Proof Perak Bersalut Emas  24 Karat
The Association of South East Asian Nations
Tahun Tempaan Julai 1985
Mukadepan  The Association of South East Asian Nation , logo Asean  dan peta negara Asean
Mukabelakang Malaysia 1857 - 1987  The Forging of Nation dan Jambangan Bunga Raya.
ASEAN  with the purpose of promoting paece and stability in in the region, Asean was  created in 1967 . Malaysia,Indonesia , Philippines, Thailand and Singapore we joined in  1985 by Brunei.
Berat 26 gram
Ukuran 39.1mm diameter
Tempaan oleh  L'Atelier Art Editions , London England
Rarity Highest State of Rarity RRRR




Gambar Muat turun dari  Internet keratan Paper New Straits Time
Tarikh  11hb. Mei 1985


*** sambungan siri ke- 2 akan diteruskan akan datang...

   

7 ulasan:

  1. Salam.. Dato'

    TAHNIAH..
    kerana mendapatkan kahzanah yg tak ternilai bagi semua peminat Numismatik di MALAYSIA,

    saya hanya ada memiliki 2keping dari senarai yg ada pada Dato' iaitu syiling :-
    no.9 Subang International Airport &
    no.17 Malaysian Handicrafts

    @Sme68PG.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam @Sme68PG
      Terima kasih dan Tahniah kerana tuan ada juga mempunyai sebahagian daripada koleksi ini . Syiling peringatan ini masih tidak direkodkan dalam buku katalog panduan samada Buku Stevan Tan , KN Boon atau Peter Eu & Ben Chiew . Saya sedang berusaha untuk bertemu Mr. Raymond untuk direkodkan Syiling peringatan ini kedalam buku barunya yang akan diterbitkan tidak lama lagi. Jika Syiling ini direkodkan dalam buku panduan mudahlah ahli Numismatik membuat rujukan .
      Terima kasih

      Padam
    2. Dato , kalau saya ingin menjual syiling peringatan sempena merdeka 30th . Muka depan tunku abdul rahman . Msg saya the best price . 0173867477

      Padam
  2. Nk tanya saya ada rm1 ringgit tahun 1957-1977.beraper harga

    BalasPadam
  3. I have all of them, passed down from my father. Total of 30 coins plus one bonus coin of a bunga Raya.

    BalasPadam
  4. Dato, I have 1 full set of 30 metallions MALAYSIA 1957 - 1987 THE FORGING OF NATION in a glass case plus the Cert and booklet. Can you tell me what is the value?

    BalasPadam
  5. Dato, I have 1 full set of 30 metallions MALAYSIA 1957 - 1987 THE FORGING OF NATION in a glass case plus the Cert and booklet. Can you tell me what is the value? I would like to sell off

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...