Isnin, 23 Januari 2012

MALACCA SULTANATE 1400-1511 CURRENCY ANIMAL TIN SHAPE MONEY






Item : Currency Animal Tin Shape Money - COCKEREL

Issued : 1400-1511 Melacca
Weight : 3/16 tahil. 6.89 gram.
Length : 50mm
Hight : 36mm
Width : 3mm
Compotion : Tin
Status : RRR
Estimate Value : Rm1200.00
Owner : Galeri Sha Banknote


Cuba anda lihat betul-betul gambar ayam diatas ianya bukanlah batu mainan biasa tetapi ianya adalah matawang kerajaan Kesultanan Melaka diawal Kesultanan Parameswara (Sultan Iskandar Shah) 1400-1414 sehingga Kesultanan Sultan Mahmud Shah 1488 - 1511.


Matawang animal currency ini adalah menjadi satu matawang di Melaka , Perak dan Selangor dalam bentuk binatang seperti ayam, kura-kura, gajah, buaya ,belalang, ikan dan kambing.   Sebahagian matawang animal currency ini hanya  ada dipamirkan di muzium negara sahaja dan amat jarang ada dalam simpanan collector.  Matawang ini amat sukar ditemui RRR.


Galeri Sha Banknote telah memperolehi duit ayam ini sebagai  koleksi pertama matawang animal currency dalam koleksi ialah dari Melaka setelah puas sesi tawar menawar dengan owner kerana owner sangat sayang melepaskannya kepada geleri sha banknote dan harganya agak mahal. Rujukan khusus untuk duit ayam Kerajaan Kesultanan Melaka ini sememangnya tidak ada tetapi sebahagian matawang animal currency boleh dirujuk kepada buku Encyclopedia by Saran Singh mukasurat 200-205.

7 ulasan:

  1. Duit Timah Binatang ini adalah replica yang banyak muncul di Jonker Street Melaka! Berhati-hati.
    Corak sebegini tak pernah muncul dalam edaran,ini dapat pengesahan dari Master Saran Singh, dia telah hantar sample-sample ini keluar negeri untuk buat pengesahan secara saintifik, semua ini adalah barang baru!

    BalasPadam
  2. Saya bersetuju dengan Niewmismatic. Saya juga telah lihat banyak replica2 duit lama ( ingot dan juga timah) yang juga telah masuk ke dalam buku numismatic ( keluaran beberapa tahun yang lalu) tetapi di label sebagai asli. Ini disebabkan buku itu keluaran sebuah kedai yang juga menjual numismatic dan ingin melariskan jualan nya. Saya dah lupa apa nama buku itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Mr Dickson,
      Terima Kasih Mr. Abu dervish,
      Diatas komen dan pandang tuan-tuan semua. Saya sependapat dengan pandangan tuan-tuan bahawa terdapat banyak ingot replika pada ketika ini dan koleksi ini adalah sebahagian daripada pemalsuan daripada sendikit ini.
      Terima kasih atas pandangan dan teguran daripada Sahabat semua.

      Padam
  3. Salam dato...saya Ada jump a beberapa jenis duit ni semasa mancing di sg johor..sy anak jati kota ting I johor.gambar Sam a gambar dlam blog Saran sngh.. nak Thu keasliannya mcam man a..sy xminat simpam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Tanpa Nama.
      Tahniahlah kepada tuan kerana menjumpai duit yang tuan katakan itu.
      Hantarlah gambar ke email saya Sharuddin@yahoo.com boleh saya lihat dan beri pandangan semampu saya mampu.
      Terima kasih.

      Padam
  4. Sy sudh email.. harap dpt pndngan dato.. tq

    BalasPadam
  5. Says sudah email tetapi tiada a pa pndangan dark dato...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...