Isnin, 9 Julai 2012

SPANISH COB 8 REALES 1680-1730.

Galeeri Sha Banknote pada kali ini ingin memaparkan Duit Spanish Cob 8 Reales yang merupakan Matawang Resmi yang digunakan oleh Penjajah Belanda di Tanah Melayu disekitar tahun 1680-1730.Duit Spanish Cob 8 Reales  adalah merupakan matawang perantaraan bagi transaksi perdagangan dan pentadbiran dinegeri-negeri tanah jajahan  Belanda di Asia Tenggara dan Semenanjung Tanah Melayu.

Dibawah ini dirakamkan gambar Duit  SPANISH COB 8 REALES yang ada dalam Koleksi Galeri Sha Banknote. Kondisi Duit ini masih baik EF dan Rarity RRR Extremely Rare.


Gambar 1  SPANISH COB 8 Reales .

 Mukahadapan 


Mukabelakang.



Gambar 2  SPANISH COB 8 Reales

 Mukadepan

Mukabelakang.


Gambar 3  SPANISH COB 8 Reales.
Mukadepan

Mukabelakang.



 Gambar 4  SPANIS COB 8 Reales.

Mukadepan

Mukabelakang

4 ulasan:

  1. Tumpang lalu Tuan Blog..

    tahniah Dato' koleksi matawang lama pelbagai Negara yg sukar@tidak pernah dilihat.. Tahniah

    dikesempatan ini saya @Sme68PG. ingin mengucapkan TAKZIAH.. kepada GABENOR BANK NEGARA & keluarganya keatas pemergian BONDA tersayang, marilah kita sedekahkan Surah Fatihah' moga ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman, Amin..

    @Sme68PG.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Al Fatiha dan Takziah Untuk Gavenor Bank Negara Kita diatas pemergian Bonda Azah Aziz. Semoga Rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang Solehah.

      Padam
  2. Hi Dato'
    Sila layari Blog saya :http://dniewcollectors.blogspot.com/2011/06/world-cointhe-hammered-coins-spanish.html

    Baru-baru ini, saya dapati banyak cobs (duit batu) palsu muncul di pasaran Malacca Jonker Walk, satu biji dijual RM90-hingga RM120. harga asal untuk cobs tulin atau ori sekurang-kurangnya RM800/2 reals hingga RM2000/8 reals sebiji.
    Jika harga murah boleh dapat, harus kena was-was!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima Kasih Mr Dickson atas nasihat yang amat baik.
      Keempat-empat Spanish Cob ini saya beli daripada Mr Tan Coin Penang. Pengesahan dari Mr Tan Coin sendiri diharap tidak mengecewakan saya.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...