Selasa, 4 Jun 2013

10SEN 1971 VARIETY II NGC MS65

10sen 1971 Variety II
Numismatic Guaranty Corporation NGC
Grade  MS 65 UNC
Composition Copper-nickel
Weight 2.82gram
Diameter 19.40mm
Milled Edge
Mintage 32,236
Condition MS 65 UNC
Rarity Varity II grade NGC MS 65  -Very Rare RR
Estimate Value EV RM800
Variety I   -Tiada extra dot
Variety II  - Ada extra dot
Variety III-  Ada tempaan berganda pada 0
Owner Galeri Sha Banknote 1967

10SEN 1971 VARIETY II
NGC Grade MS 65 UNC

NUMISMATIC GUARANTY CORPORATION
NGC
Obverse
Obverse
Numismatik Guaranty Corporation

10Sen 1971 VII
NGC MS 65  UNC

Obverse
10sen 1971 VII
gambar kurang baik kerana cover dalam kapsul

NGC
Reverse
Reverse
10sen 1971 VII

Numismatic Guaranty Corporation

Reverse
10sen 1971 VII

Reverse
Variety II extra dot
10sen 1971


Nota *****
Syiling 10sen 1971 ini adalah merupakan syiling amat popular diantara syiling-syiling yang ada di Malaysia . Syiling ini mendapat perhatian daripada Kolektor Numismatik Negara kerana ianya dikatakan dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia amat sedikit 32,236 sahaja dan harganya sentiasa melonjak naik daripada masa kesemasa . Untuk makluman  Syiling 10sen 1971 variety II adalah biasa saja dan agak senang dijumpai kerana variety ini masih banyak lagi yang ada disimpan oleh agent di Singapore namun yang sudah bergred memang jarang dijumpai dan dijangka dalam Auction di MNS pada 30.6.2013 nanti akan adalah dilelong dalam gred yang sama MS 65 dengan harga mula RM800 . Untuk Variety I dan Variety III amat terlalu sukar dijumpai dan harganya agak mahal . Insyallah Galeri Sha Banknote telah mendapat bantuan dari beberapa rakan baik dan telah berjaya memperolehi kesemua Variety I ,II dan III untuk syiling 10sen 1971 .
Syiling 10sen 1971 ini telah dikenalpasti mempunyai 3 variety yang ditemui sehingga kini .
Variety    I  -  Tiada extra dot diantara huruf MAL  AYSIA                                                                                               harga RM800
Variety   II  -  Ada extra dot  diantarA huruf MAL' AYSIA                                                                                               harga RM350
Variety III  - Ada tempaan berganda pada 0 bagi angka 10sen                                                                                          harga RM800
Bagi menambah nilai kolektor disarankan mendapatkan koleksi 10sen 1971 yang telah disahkan dan digred oleh grader antarabangsa . Syiling yang telah digred ini nilaian harganya akan bertambah sekali ganda lagi daripada harga syiling yang tidak digred .
Untuk Variety I dan Variety III akan Galeri Sha Banknote paparkan dalam sedikit masa lagi untuk tatapan kepada pengunjung blog semua .
                          
                             
***************************************
10sen 1971 Variety II
NGC MS 65 UNC
Galeri Sha Banknote 1964
SHA S10


5 ulasan:

  1. Salam Dato'....mencari 10sen 1971 ni, setaraf sukarnya mencari RM1-CR.
    Sedikit pertanyaan kpd Dato'...mengapa 10sen 1971 Extra Dot tu bernilai kurang...kerana selalunya syiling yang ada extra dot memberi sedikit nilai tambah kepadanya. Harap mendapat penjelasan Dato'...Terima Kasih.

    Syed Ahmad, Putrajaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam Tuan Syed
      10sen 1971 ini ada 3 variety
      variety I tiada dot diatara MAL AYSIA ini amat sukar ditemui
      Variety II ada dot diatara MAL'AYSIA ini senang ditemui
      Variety III ada tempaan berganda pada 0 10sen teramat sukar ditemui

      memang kebanyakan variety syiling biasanya yang ada dot lebih berharga dari yang tiada dot . Tetapi 10sen 1971 yang ada dot ini memang yang selalu ditemui tetapi variety I yang tiada dot ini memang amat susah ditemui . Jadi yang tiada dot ini jarang dan harganya mahal dari yang ada dot .
      Difahamkan Variety I yang tiada dot ini ditempa pertama kalinya oleh Royal Mint dan ianya diedarkan untuk digunakan dalam pasaran . manakat Variety II ini ditempat oleh Royal Mint untuk diletakkan dalam folder bagi edaran kenang-kenangan . buat masa ini variety II ada dot ini banyak dipegang oleh agent di Singapore dengan gred UNC dan BU .

      Padam
  2. Salam Dato'
    Tahniah atas koin yang cantik ini!

    Dicadangkan pula oleh sifu -sifu tempatan bahawa 10 sen 1971 yang mempunyai 'dot' disertakan dengan permukaan proof-like akan menjadikannya varieti ke-2.

    Isu-isu dan soalan saya:

    1. PCGS(rujuk koin 217187 misalnya) serta koin NGC Dato' disini tidak merekodkan varieti 'dot' dan 'proof-like' atas kapsule mereka. Permukaan koin proof-like mempunyai ciri-ciri tersendiri dan munkinkah sifu-sifu tempatan memakai tafsiran yang salah ttg definasi 'proof-like' ini?
    Atau 'dot' yang selalu disalahfahamkan sebagai varieti masih diabaikan oleh agensi-agensi penggredan antarabangsa?

    3. Kajian demographics yang mendalam ttg kewujudan varieti 10 sen ini masih tidak mampu dijalankan dan tentu kajian 'anecdotal' sahaja sifu-sifu tempatan tidak dapat diterima atau mencukupi?

    3. Justeru, mungkinkah harga yang berbeza dewasa ini diantara kononnya kewujudan ketiga-tiga varieti ini tidak berasas dan masih awal lagi diikuti berdasarkan yang diketengahkan diatas?


    TK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Nucoin

      Ini sudah tentu suatu perkara yang amat menarik yang perlu dibincangkan oleh pakar-pakar numismatik kita.

      Saya berpendapat pandangan yang dikemukan oleh beberapa ahli senior dalam MNS terhadap penemuan beberapa variety 10sen 1971 pada ketika ini adalah berdasarkan penemuan kepada perbezaan variety antara VI ,VII ,VIII dan kebanyakan ahli numismatik kita menerima ini sebagai pelbagaian variety yang tidak boleh diketepikan bergitu sahaja . Saya akan cuba kemukakan perkara ini dalam sidang sessi perbincangan di Seminar Error coin pada 15.06.2013 nanti .

      Terima kasih

      Padam
  3. Salam dato...sgt teruja tgk koleksi dato..sy baru nak berjinak dlm dunia numis, dan sedang dlm proses melengkapkan syiling parlimen..sy nak beli sekeping 10sen 1971 dr dato, harga mampu milik pls...tolong org susah huhuhu emel sy zhar86@yahoo.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...