Isnin, 1 April 2013

GAVENOR FARQUHAR COIN

GAVENOR FARQUHAR COIN
Rarity Extremely Rare RRR
Estimate Value EV RM1500
Galeri Sha Banknote 1964


GAVENOR FARQUHAR COIN

OBVERSE
Obverse GF
Gavenor Farquhar

Obverse gF
Lihat grafik  GF
Mint mark of Gavenor Farquhar

OBVERSE
Obverse GF
Lihat anak panah 1720?/1920?

Reverse  pedang bersilang


Milled Edge

************************
GAVENOR FARQUHAR COIN
Galeri Sha Banknote 1964
30032013

5 ulasan:

  1. Coins yg cantik dan amat menarik. tetapi tidak dinyatakan coins ini dari negara mana ya? adakah GF - gabenor Farquhar yg seperti coins Penang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Merujuk kepada buku Coin and coinages of Straits Settlements and British Malaya Karangan M.F. Pridmore terbitan January 1954 dan buku The Encyclopaedia of The coins of Malaysia Singapore Brunei karangan Saran Singh 10th July 1996
      setelah disemak Coin ini tidak ditanda dalam rekod penemuan dalam kedua-dua buku mereka .

      Sebagai rujukan Coin gF ini telah dijumpai oleh pencari barang lama dengan menguna alat pengesan logam disatu lokasi dipersisir Pantai di Penang . Galeri Sha Banknote telah meminta Coin gF ini disimpan dalam Koleksi Galeri Sha Banknote ketika ini dan kajian dan siasatan akan dibuat untuk mempastikan Variety sebenar Coin gF ini .

      Konklusi awal untuk Coin gF ini bolehlah diketogerikan sebagai Coin Emergency Issue Gavenor Farquhar di Penang berdasarkan The initials gF are interpreted mean Gavenor Farquhar . Walaubagaimanapun maklumat ini belum disahkan dan masih dalam siasatan .

      Padam
  2. Jika coins ini dikatakan sebagai Coin Emergency Issue Gavenor Farquhar saya rasa ianya tidak relevan berdasarkan tarikh yg tercatat pada coins tersebut yg menunjukkan tahun 1720 sedangkan Gavernor Farquhar itu sendiri lahir pada tahun 1776 dan berkhidmat sebagai Lieutenant-Governor di Penang pada tahun 1804-1805 sahaja sebelum diangkat menjadi Gavernor Bourbon (Reunion Island) pada tahun 1810-1811 dan kemudian menjadi Gavenor negara Mauritius pula sehingga 1823.

    BalasPadam
  3. kalau mengikut tahun 1720 [ agak samar lagi yang tetera pada coin ini ] padangan tuan itu memang betul dan coin ini ditempa awal sebelum kelahiran Farquhar lagi . Walau bagaimanapu saya akan menghantar coin ini ke Singapore untuk pengesahan .

    BalasPadam
  4. Salamz, Dato'

    Ini silver or tin Coin? Berapa beratnya?Memang agak menarik. GF? sangat MISTERI coin ini. Elok juga dato hantar ke Singapore untuk tarian & pengesahan.

    MGN

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...