Isnin, 18 Februari 2013

MALAYA JAPANESE OCCUPATION FIVE DOLLARS 1942-1945

MALAYA JAPANESE OCCUPATION 1942-1945
Five Dollars
Tahun 1942
Obverse   Gambar pokok kelapa dan pokok betik nilaian 5 dollars dan abjad blok M menandakan   Tanah Melayu [ Ma-rai-ee ] dan terdapat tanda bayang bentuk bunga disebelah kiri .
Reverse cetakan nilaian 5 dollars
Warna  coklat .
Saiz 149mm x 71mm
Siri Pertama  -  cetakan Blok  MA diikuti dengan 6 nombor siri
Siri Kedua    -  cetakan tanpa kawalan Perbendaharaan bemula dengan blok  MB hingga MK dan inclusive MR tiada nombor siri dan tanda bayang .

Galeri Sha Banknote akan memaparkan Koleksi  Five Dollar  Penjajahan Jepun Tanah Melayu Bermula dengan siri Pertama Block Letter MA dengan nombor siri dan siri kedua dengan tanpa nombor siri mulai  dengan Block Letter  MB,MC,MD,ME,MF,MG,MH,MI,MJ  & MK and inclusive  MR  dengan lengkap .

SIRI PERTAMA
Block Letter  MA with Serial numbers
Block letter MA 483232


SIRI KEDUA
Block Letter MB sehingga MK & inclusive MR
Block Letter MB


Block Letter MC

Block Letter MD

Block Letter ME

Block Letter MF

Blog Letter  MG

Blog Letter  MH

Block Letter MI

Blog Letter MJ

Block Letter MK


Inclusive  Block Letter MR


Kepada Kolektor yang berminat dengan Wang Kertas Penjajahan Jepun di Tanah Melayu  bagi koleksi Five Dollars ini Galeri Sha Banknote mencadangkan agar kolektor dapat menumpukan  dengan mencari kesemua serial numbers block letter yang dikeluarkan oleh Pihak Tentera Jepun dahulu   iaitu MA with serial number MB,MC,MD,ME,MF,MG,MH,MJ &MJ dan inclusive MR berjumlah 11 siri  kesemuanya  .  Kesempurnaan dengan mendapat mengumpulkan kesemuanya menyebabkan  koleksi tersebut  adalah yang diiktiraf sebagai koleksi  Hebat Extremely Rare  RRR dan  Estimate Value dalam anggaran RM1800 /set  . 


******************
Malaya Japanes Occupation
Five Dollars
Galeri Sha Banknote 1964



5 ulasan:

  1. Didalam catatan ini saya rasa masih ada satu lagi yang tiada dalam koleksi yg dipaparkan disitu, $5 MB with serial number. mmg agak sukar sikit utk dapatkan $5 MB with serial lebih2 lagi yg high grade.

    BalasPadam
  2. Terima kasih
    Yes!! mema Siri Pertama initerdapat dua iaitu MA with Serial Number and MB serial number . Galeri Sha Banknote akan cuba paparkan dalam siri akan datang .
    Terima kasih .

    BalasPadam
  3. bagi Prefix MD pula, dari apa yg saya tahu, ada terdapat 2 jenis variety. check and find it out.

    BalasPadam
  4. Salam Dato. boleh saya tahu value for VJ 5 dollars propaganga issue PMG 45 yg victory leafleat tu ye? sbb selalu jumpa yg condition vf and f je. tapi kali ni saya jumpa pmg45. saya mencari post tentang note VJ ini di blog dato tapi xterjumpa. tq Dato

    BalasPadam
  5. Aslamulaikum : saya ada ten dollor obverse gambar pokok kelapa 3 batang dgn laut (....) klau dato berminat whatapps sy (Pm) 01136562061

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...