Rabu, 13 Februari 2013

SPECIMEN NOTE RM1 TAN SRI ZETI AZIZ

SPECIMEN NOTE RM 1
Tandatangan Tan Sri Zeti Aziz
Tarikh  08.11. 2000
Prefix AA 0000000 specimen no 0296
Kondition very fine VF
Rarity Extremely Rare RRR
Estimate Value RM 4000
Cetakan oleh Francois Charles Oberthur Fiuciaire
Variety 1 - nombor prefix dicetak kurang tebal warna merahnya agak kabur

SPECIMEN RM1 TAN SRI ZETI AZIZ
Prefix AA 0000000
Specimen no. 0296
Obverse  RM1 with chop SPECIMEN red colour


Reverse  RM1 with chop SPECIMEN red colour
Prefix AA 0000000
Specimen no. 0296

Wang Kertas ini adalah merupakan Wang Kertas SPECIMEN / CONTOH yang dikeluarkan kilang pencetak wang iaitu  Francois Charles Oberthur Fiduciaire pada  08.11.2000 . Wang Kertas ini Tidak Sah Diperlakukan cuma untuk edaran Bank Negara Malaysia sahaja sebagai Wang contoh bagi mendapatkan  kelulusan dari BNM  bagi tujuan percetakan selanjutnya . Wang Kertas ini biasanya telah ditandakan dengan cetakan SPECIMEN /CONTOH berwarna merah dimuka hadapan dan Belakang Wang Kertas ini .  Wang Kertas ini biasanya nombor prefixnya adalah kesemuanya  kosong  AA 0000000 dan nombor khas Specimen 0296 .Wang Kertas RM1 ini adalah Varety 1 iaitu cetakan nombor prefixnya tidak tebal dan warna merahnya agak kabur bebanding Variety II  .
Kenapa Wang Kertas ini adalah dalam ketegori Extremely Rare RRR dan harganya amat tinggi . Wang ini dicetak amat sedikit sahaja untuk contoh Bank Negara Malaysia .  Dan Wang ini sepatutnya disimpan oleh Bank Negara Malaysia dan tidak sepatutnya  dikeluarkan kepada umum atau sesiapa sahaja yang tiada kaitan dengan BNM . Namun telah berlaku beberapa perkara seperti berikut :-

1 .  Wang ini telah diseludup keluar oleh sendiket dalaman  yang akan menjual kepada broker   yang sentiasa menunggu diluar dengan harga yang tinggi .

2.  Wang ini ada yang telah ditender oleh Bank Negara Malaysia kepada dealer/Broker  bagi tujuan lelongan di Auction House di Singapore . [ maklumat ini tidak dapat dipastikan kebenaran faktanya ]

3.  Pihak Pencetak kilang  asal wang ini  ada juga melupuskan  Wang ini dengan cara diseludup keluar  dengan dijual dipasaran haram serta rangkaian sendekit  international .

Kesusahan untuk mendapatkan koleksi ini adalah menyebabkan kategori wang ini berada dalam Rarity Extremely Rare RRR dan harganya sentiasa tinggi .





Wang Kertas RM1 Specimen
Tan Sri Zeti Aziz
Galeri Sha Banknote 1964

2 ulasan:

  1. Halo Dato'

    Hatiku umpama dihiris pisau melihat condition RM1 specimen ini....Sayanglah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang condition duit ini fine sahaja . saya perolehi note ini daripada kawan yang telah mengunakan duit ini untuk acara mistik . asalnya ianya diperenyok dalam satu bekas bulat dan saya telah pulihkan dengan meletakannya dalam buku tebal sehingga kini agar ianya dapat lurus dan keras semula .
      Terima kasih

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...