Sabtu, 10 Mac 2012

NOTE SERIBU SIRI KE-3 ISMAIL BIN MOHD ALI ( 1976 - 1981 )

     
    Memang rasa puas dan bersyukur kepada Allah kerana berjaya juga membawa Note Seribu Siri Ke-3 Ismail  Mohd Ali berada selamat dalam Galeri Sha Banknote , biarpun dalam keadaan agak getir. Pada peringkat awal perundingan dengan Owner nampak gelap macam tiada harapan kerana note Seribu ini Owner telah berjanji dengan seorang pembeli tokey Cina daripada  Singapore.
            Geleri Sha Banknote telah berusaha dengan sedaya upaya untuk memujuk kembali Owner agar tidak menjualkannya kepada tokey Cina dari Singaore tersebut. Pelbagai alasan  telah diberikan supaya kesedaran menjaga Warisan kita agar tidak terlepas ke tangan orang luar dengan bergitu mudah sekali. Owner ini muda lagi baru berumur 25 tahun.  Tahniah orang muda cepat faham dan bersetuju dan bersedia menyerahkan note Seribu ini serta beberapa note lain lagi untuk diabadikan didalam Galeri sha banknote.
            Mengapa Sha Banknote bergitu bersungguh-sungguh  untuk mendapatkan note Seribu ini?...
            Pertama Note seribu ini kalau tak diselamatkan sudah tentu ianya akan merempat diperagakan  di Toko Numismatik diSingapore dan dijual dengan harga tinggi dan ianya dibeli pula  oleh Tokey Malaysia dan seterusnya bawa balik dan menjual semula kepada kita semua. Apakah kejadian semua ini?...
            Kedua  harga yang ditawarkan oleh adik ini amat murah berbanding dengan kodisi note seribu tersebut adalah UNC .Nilai harga beli note seribu ini rasanya tak perlulah dimaklumkan dan sememang ianya dah nak menjadi rezeki Galeri Sha Banknote. Di Auction Malaysia Numismatic Society MNS  di Muzim Negara Pada 26/12/20011 baru-baru ini Note Seribu dilelong dengan harga RM25,000 .
            Ketiga kondisi Note Seribu ini adalah amat cantik UNC dan jarang lah kita temui Note sebaik ini RR. Owner dahulu pandai meyelia dan menjaga kualiti duit ini dengan baik sekali.
             kempat semamangpun galeri Sha Banknote belumpun lagi mempunyai koleksi Note Seribu ini dan seperti diungkapkan pucuk dicita ulam mendatang dapat pula emas  bertatahkan permata tapi pertukaran hanya secangkir sewasa.

            Inilah lakaran perjalanan didalam menjejaki Note Seribu ini dan bukalah ianya semudah yang disangkakan. Geleri Sha Banknote mengucapkan terima kasih kepada yang terlibat membantu Galeri Sha Banknote untuk mendapat Koleksi Note Seribu siri ke -3 ini.

Prosiding Numismatic spesifikasi Note Seribu siri ke-3 ini di tandatangani oleh Gabnor Bank Negara Pertama  Tun Ismail Mohd Ali dan ianya dikeluarkan pada tahu 1976 dalam satu siri prefix sahaja A/1 dengan melalui evolusi rekaan keselamatan dengan tambahan imej pendam additional scuarity latent imej.





Item                : NOTE SERIBU SIRI KE-3
Issued             : 1978
Scuarity           : Imej pendam latent imej
Signed             : Tun Ismail bin Mohd Ali
Printed             : Bradburi Wilkinson
Saiz                 : 172mm x 101mm
Prefix               : A/1  378164
Kondisi            : UNC
Estimate Value : RM 19,000.00
Rujukan           : Buku KN Boon
                          mukasurat 369
Owner             : Galeri Sha Banknote










3 ulasan:

  1. salam..tumpang tanya..nilai bagi wang RM 1000 seperti di bawah berapa ye? Maaf sebab tak cukup ilmu

    Gabenor : Ismail Md Ali
    Prefix : AI 280732

    Yang lain seperti tarikh dikeluarkan dan sebagainya saya tidak tahu. Mohon diperjelaskan

    BalasPadam
  2. Wang kertas rm1 gabenur ismail md ali siri no L44.. @duit syiling us quater dollar tahhn 1984 utk di jual sila hubungi 0132944953(azmy)

    BalasPadam
  3. Saya mencari dan membeli duit lama seribu/saribu.. ada sesiapa yang nak jual boleh wasap saya 01615521419.
    www.wasap.my/+60165521419
    urusan jual beli secara tunai shj. FACE TO FACE NO SCAM

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...