Isnin, 20 Februari 2012

MATAWANG KERTAS YANG TERSILAP CETAK BANKNOTE ERROR DALAM EDARAN AWAM

Didalam artikel kali ini Galeri Sha Banknote ingin memaparkan tentang matawang kertas yang tersilap cetak Banknote error yang terdapat dalam edaran awam.

Terdapat pelbagai kategori kesilapan yang berlaku boleh ditemui daripada matawang kertas kita. Kita tertanya-tanya mengapa ada duit yang tersilap cetak boleh berada di pasaran edaran awam. Sepatutnya duit-duit ini tidak diedarkan dan seharusnya standard kualiti matawang kita sangat tinggi dan taraf keselamatannya berprofail tinggi dan amat ketat . Namun matawang Error ini masih dijumpai diedaran awam. Adakah Bank Negara ada membuat sesuatu langkah keselamatan dan penilaian semula kepada Pencetak  Matawang  Malaysia  agar  lebih  teliti  dan  bertanggongjawab  terhadap  kualiti  matawang  kita, 
Walaupun berlaku kesilapan atau kecacatan pada matawang error ini namun matawang ini tetap laku dengan nilai muka semasanya.

Untuk melihat dan merujuk berkaitan matawang error ini amatlah susah kerana tiada bahan rujukan yang dapat membincangkannya. Namun kehadiran Matawang error ini ianya adalah satu rahmat dan eset yang bernilai tinggi kerana  ianya adalah sebahagian daripada keluarga koleksi matawang yang sentiasa dicari  dan  amat dirindui oleh  Galeri Sha Banknote ,

Secara ringkasnya ada beberapa kategori kesilapan yang berlaku termasuk dalam kategori Matawang Error:-
  1. KESILAPAN SEMASA CETAKAN
  • Double Printed - Cetakan bertindih menyebabkan matawang itu ada dua imej gambaran cetakan yang bertindih samada cetakan muka yang sama atau yang terbalik.
  • Missed Printed - Cetakan yang tidak sempurna menyebabkan matawang tersebut sebahagiannya tertinggal atau tidak dicetak atau berlaku 'alur cetak' atau 'gutter print' yang tertinggal cetakan kerana kemungkianan kertas tersebut terlipat semasa cetakan.
  • Cetakan Yang Tidak Tepat berlaku semasa prograss cetakan berulangkali teralih dari setting asalnya.
  • Warna atau Dakwat Cetakan yang Tidak Sempurana menyebabkan warna sesuatu gambar itu kabur dan tidak jelas atau terdapat juga warnanya luntur seolah-olah warna cetakan itu belum kering lagi.

    2.   KESILAPAN SEMASA PEMOTONGAN 
  • Extra Paper lebihan kertas dimana wang tersilap potong tidak habis menyebabkan duit itu tak sempurna dan ada terdapat lebihan baki  kertas pada duit tersebut.
  • Cutting Error Margin potongan tidak sama besar menyebabkan kiri dan kanan , atas dan bawah, tidak sama besar ada yang terlebih dan sebelah lagi  terkecil, Namun keseluruhan saiz dan ukuran adalah sama mengikut saiz matawang asal.

Terdapat banyak lagi kategori kecacatan yang ditemui dalam pelbagai kesilapan  dijumpai yang akan menjadi koleksi kepada pengumpul matawang Malaysia. Galeri Sha Banknote telahpun mengumpul beberapa kategori diatas tadi yang akan ditunjukan dibawah mengikut kategori yang dibincangkan tadi.







Kategori : Double Printed
Matawang : Rm1 Zeti Aziz VC 4794087
Ciri : Tercetak bertindih 2 kali di bahagian belakang dengan kehadiran gambar Agong.
Estimate Value : Rm300.00




Kategori : Double Printed Imej
Matawang : Rm1 Zeti Aziz WE 7192324
Ciri : Tersilap cetak bertindih dengan kehadiran imej Agong bertentangan di muka hadapan.
Estimate Value : Rm300.00






Kategori : Double Printed

Matawang : Rm2 Ahmad Don BK 0398835
Ciri : Tercetak bertindih dengan kehadiran gambar Agong dibahagian belakang duit.
Estimate Value : Rm300.00





Kategori : Missed Printed

Matawang : Rm1 Zeti Aziz UU 7914071
Ciri : Tersilap cetak kerana di muka hadapan duit ini tertinggal atau tidak dicetak langsung.
Estimate Value : Rm300.00













Kategori : Missed Printed
Matawang : Rm1 Ismail Mohd Ali 
Prefix : A/1 040393 First prefix, K/36 151495
Ciri : Terdapat 'alur tidak cetak' 'gutter print' dimuka hadapan dan belakang saiz 2mm .
Estimate Value : Rm300.00











Kategori : Missed Printed
Matawang : Rm10 Aziz Taha Siri 4
Prefix : F/73 258589
Ciri : Terdapat 'alur tidak cetak' 'gutter print' dipermukaan duit hadapan dan belakang saiz 4mm. Kemungkinan kertas terlipat semasa cetakan.
Estimate Value : Rm550.00






Kategori : Missed Printed

Matawang : Rm5
Prefix : QM 7314509
Ciri :  Terdapat 'alur tidak cetak' 'gutter print' dimuka hadapan saiz 2mm.Kesilapan berlaku kemungkinan kertas berkedut ketika printed.
Estimate Value : Rm550.00






Kategori : Extra Paper

Matawang : Rm50 Zeti Aziz
Prefix : SW 8025301
Ciri : Cutting error, Ada baki lebihan kertas yang tidak dipotong masih bersama duit rm50.
Estimate Value : Rm600.00






Kategori : Cutting Error Setting Margin

Matawang : Rm5 siri ke 3 Ismail Mohd Ali
Prefix : B/14 518291, B/14 518292 (running number)
Ciri : Ditepi kiri kecil dan dikanan terbesar dibawah kecil dan diatas terbesar tidak balance margin tetapi saiz tetap sama dengan duit asal.
Estimate Value : Rm400.00






Kategori : Cutting Error Setting Margin

Matawang : Rm10 Zeti Aziz
Prefix : EJ 9675352
Ciri : Ditepi kanan terkecil dan disebelah kiri terbesar. Saiz sama dengan duit asal.
Estimate Value : Rm50.00


Galeri Sha Banknote akan berusaha lagi untuk mendapatkan Note Error ini bagi memenohi koleksi dengan mempelbagaikan kategori kesilapan,  Galeri Sha banknote sedang berusaha untuk mendapatkan Note Error dalam kategori prefix yang tersilap cetak nombor siri  pada sekeping note yang sama,  Jika berjaya entry sambungan dari artikal ini  akan dihidangkan kepada kolektor semua tidak lama lagi.



96 ulasan:

  1. tahniah dato..baru ni dpt sekeping note rm50 yg no siri ada kat depan & belakang (biasa cuma dicetak kat belakang)..yg lebih unik..no siri tu x sama..terus masuk dalam koleksi la..kalu nak tengok bole la..slalu jugak lepak kat kedai abg rahim...0199188368

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Tanpa Nama. Jointlah Kelab Warisan Numismatik , borang ada kat Kedai Abang Rahim.

      Padam
    2. Saya Ada note rm10 salah cetak Jika berminat bole wasap Saya Jass 0175494034

      Padam
    3. saya ada duit rm50 yg tiada salah satu cetakan keselamatan ditepi note tersebut namun sah bila masuk akaun dan ciri2 keselamatan lain masih ada..

      Padam
  2. salam..kawan saya ada duit rm5 cutting error margin..duit itu printing rapat ke sebelah kiri dan sebelah kanan nampak seperti lebihan kertas..namun saiz masih sama dengan duit biasa..

    BalasPadam
  3. Hi,saya ada wang kertas reka bentuk baru RM100, terdapat extra paper yg tida terpotong muka depan sebelah kanan..oleh itu,size lbh panjang sedikit berbanding dgn RM100 yg normal.Agaknya berapa nilainya sekiranya saya nak jual?

    BalasPadam
  4. Salam Dato,saya memiliki set wang kertas baru 2012 prefix AA0000xxx...VVIP set...very limited...siap kotak...sesuai untuk collector seperti Dato. Adakah Dato berminat? Jika Dato berminat boleh hubungi saya melalui email roslanazizrock@yahoo.com

    TQ.

    BalasPadam
  5. Salam Dato. Saya ada sekeping wang kertas RM5 nombor sirinya dicetak terbalik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak dapat tengok tetapi ianya errorlah kot. Simpan danteruskan mengumpul semoga anda bergembira dengan hobi ini .

      Padam
  6. Sy Ada syiling 50 sen thn 1968 lambang bulan bintang Ada dua Kiri Kanan.. ..Brp Leh Jual Duit nie

    BalasPadam
  7. Berminat tel duit RM50 salah cetak, joe 019-3812178,

    BalasPadam
  8. As...Salam...sye ade duit RM50 baru tiada garisan silver sebelah kanan di muka hadapan....siapa berminat boleh email sye di abdullah_cabinet@yahoo.com ....tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ramai dikalangan ahli Numismatik negara berpendapatan bahawa error ini adalah PMJ error yang sengaja dibuat . Dan kalau kretif cuba ambil pisau tajam dan cuba kikis garisan silver pada duit rm50 tersebut secara teliti .

      Padam
    2. Pada pendapat saya duit RM50 ni memang tersalah cetak sebab dengan cara mengkikis duit boleh rosak...dan dari lain hal duit RM50 ini terlebih potong dan memang tidak sama dengan duit RM50 yang lain.

      Padam
  9. Saya mpunyai duit kertas rm5 yang mempunyai lambang 14 negeri di malaysia,duit ini dkeluarkan pada zaman era british,agak2 berpe nilai duit ini sekarang ye??

    BalasPadam
  10. RM5 Malaya. Potret King George VI cetakan pada 1/7/1941 oleh Waterlow & Sons Ltd.
    estimate Value rm600

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sya ada syiling MALAYA KING GEORGE VI 1cents 1945, kira2 brp hrga d pasaran skrg ya dato?, sya ingin menjual nya sekiranya ada harga,utk mklumat lbih hbunggi sya 0147760560.

      Padam
  11. as salam... saya ada duit rm 10 tapi print kat duit rm "0" jer...

    BalasPadam
  12. Salam.. sy ada duit rm50.. tp tiada garisan silver tu.. 5 sparuh ja nampak.. 0 pla xda.. ni error jg ka??

    BalasPadam
  13. Saya ada duit 10 ringgit cutting eror atas bawah dan tepi kalau sesiapa berminat email dekat saya shaharudin 73rzs@gmail.com

    BalasPadam
  14. Saya ada duit 10 ringgit cutting eror atas bawah dan tepi kalau sesiapa berminat email dekat saya shaharudin 73rzs@gmail.com

    BalasPadam
  15. Salam..saya ada 50sen tiada tahun...cuma ada tulisan tahun 0 0..error printed...berminat tgk gambar? Msj 0172801927

    BalasPadam
  16. Salam Dato, saya ada duit rm100 error money, ada extra paper kat bawah, rasanya masa tengah print, kertas tu terlipat. Sy nak tahu berapa nilai nya? sesiapa yg berminat boleh hubungi sy/ whtsapp 0166517921...trima kasih

    BalasPadam
  17. Salam dato..saya ada rm10 yg terbaru error printing..bunga reflesia warna hitam dan muka agong sebelah gelap..boleh saya tau brapa nilainya.. Sila.hubungi saya jika berminat 0173680630

    BalasPadam
  18. Salam sy ada duit syiling rm 1 tahun 1981..unik nya duit syiling ni di cetak terbalik di bahagian depan dan belakang, nk tgk boleh msj 013-5177765

    BalasPadam
  19. Salam. Minggu lps, semasa keluarkan suit di mesin atm, saya dpt 3 keping note rm50 yg rosak. Tiada silver line dan silver line terhakis. Adakah ia bernilai?

    BalasPadam
  20. as salam.. saya ada note rm10.00 yang tiada cetakan bank negara malaysia di muka depan. Ada nilaikah?

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum dan selamat sejahtera wang 10 ringgit tiada gambar RAJA dihadapan, demi maruah NEGARA Malaysia saya ingin pulang ringgit tersebut dalam masa terdekat ini.

    BalasPadam
  22. Bismillah NR 20 Adalah kenderaan hamba dari istana N, sembilan Mata Wang malaysia juga dari negeri sembilan WANG 10 ringgit Malaysia tiada gambar RAJA QN3868229 tailing kepada pemotongan Wang kertas tersebut berjumlah wang 10 ringgit pastinya jika disusun kodnya barulah tahu hasilnya, insyallah amin.

    BalasPadam
  23. assalam semua sye ade duit error seratus ringgit gabenor zeti Aziz..klo nak tengok macam mane rupenya silalah wassap sye..017-3193582(Din)

    BalasPadam
  24. Saya ada sekeping sahaja rm 50 yg kertasnya berlebihan dan bersize lebih besar dari yg lain . Kalo berminat sila call/wassap saya nora - 010 2759192 untuk menawarkn harga. Tq

    BalasPadam
  25. Saya ada sekeping sahaja rm 50 yg kertasnya berlebihan dan bersize lebih besar dari yg lain . Kalo berminat sila call/wassap saya nora - 010 2759192 untuk menawarkn harga. Tq

    BalasPadam
  26. Saya ada sekeping rm50 print error.No 50 hanya diprint 5 sahaja.0 tidak diprint.Berminat sila pm 0124426594

    BalasPadam
  27. Saya ada sekeping rm50 print error.No 50 hanya diprint 5 sahaja.0 tidak diprint.Berminat sila pm 0124426594

    BalasPadam
  28. salam,saya ada duit RM10 dollar bococ king j/8 no siri=002021 agak2 berape boleh jual ye condition GVF berminat msg/call no 0192125891

    BalasPadam
  29. saya ada duit rm10 yg tiada garisan kilat dan no 1 dibelakang duit..bminat wasap/call 0136108918

    BalasPadam
  30. saya ada duit rm10 yg tiada garisan kilat dan no 1 dibelakang duit..bminat wasap/call 0136108918

    BalasPadam
  31. Saya ada seringgit baru..2 nombor siri di tengah senget sikit..yg lain tegak..berminat email..ijoiijoi6@gmail.com

    BalasPadam
  32. salam dato saya ada duit syiling dan kertas lama ..syiling 1 bunga raya 1991-1996 ada 8ringgit..duit 1 kertas lama ada sign aisah ada 1shaja..boleh saya tahu berapa nilai smua duit saya tu..kalau ada yang minat boleh call saya 01111325791Sabtu, Mei 28, 2016 3:37:00 PTG

    assalammualikum

    BalasPadam
  33. As Salam Dato
    Saya ada note RM50 yang bahagian strip perak tak di cetak. Wang itu memang asli tanda lain jelas kelihatan dibawah lampu ultraungu. Agak2 berapa nilai wang tersebut Dato.
    Terima Kasih. Salam Ramadhan

    BalasPadam
  34. Salam dato
    Sy ada duit rm 1 polimer yg siri dy salah print.berapa ya nilai dy

    BalasPadam
  35. Salam dato
    Sy ada duit rm 1 polimer yg siri dy salah print.berapa ya nilai dy

    BalasPadam
  36. salam datok saya ada duit 10 terlebih print,blh cl 0149452352

    BalasPadam
  37. salam datok saya ada duit 10 terlebih print,blh cl 0149452352

    BalasPadam
  38. Salam,saya ada duit RM 50 sign Tan sri Ahmad Don terbalik..berminat sila reply..

    BalasPadam
  39. Sesiapa yang berminat untuk menjual duit salah cetak boleh hubungi saya 0139735914

    BalasPadam
  40. Sesiapa yang berminat untuk menjual duit salah cetak boleh hubungi saya 0139735914

    BalasPadam
  41. Rm10
    Cetakan thomas de la rue
    Saya Perlukan maklumat tentang harga semasa?? Mohon pm 0195125712

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Salam..sy ade rm50 cutting error masih ade lebihan kertas 0173780689

      Padam
  42. salam... saya ada rm100 bertandatangan aisyah salah cetak.. berminat sila reply

    BalasPadam
  43. Salam saya Ada rm50. No siri dibahagian tepi tidak lengkap seperti cetakkan di bahagian atas. Jika berminat whatup 012-2568777

    BalasPadam
  44. Salam. Saya ada sekeping not rm50 zeti akhtar yang printing error pada ink diseluruh muka hadapan. Adakah masih sah diperlakukan?

    BalasPadam
  45. Salam saya ada Wang kertas rm1 yang mempunyai gambar wau yang mempunyai bayang2.cuma gambar yang macam bayang bersilang dengan wau yang asal Dan Wang INI mempunyai no siri GD7340437 radar

    BalasPadam
  46. Salam dato.. Sy ada duit rm50 (ms print)..

    BalasPadam
  47. Salam Dato saya Ada duit RM10 bunga Hitam namanya black raflesia nak jual nombor WhatsApp saya 016-795-8104

    BalasPadam
  48. Sy ada rm10 double print bahagian depan sahaja whatsapp 0143603164

    BalasPadam
  49. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  50. Saya ada RM50 yg tiada garis perak atau silver di tepinya (bhgn muka depan). Berminat whatsapp saya 0126471554..

    BalasPadam
  51. Salam sayq ada duit rm10 silap cetak. Ada garis putih dihadap. Berminat whatsapo saya 01137205196.

    BalasPadam
  52. Salam..saya ada sekeping note 50 yg tak lengkap cetakan..berminat wassap 0192149441

    BalasPadam
  53. Saya ada sekeping rm1 yang tertambah (BNM 1) pada bahagian gambar Wau... Kalau berminat whtsapp 0163037489 untuk melihat gambar..

    BalasPadam
  54. Assalammualaikom...saya ada duit rm1 baru salah cetak.Kepala agung separuh..wau separuh..jika berminat boleh hubungi saya..01126269475...

    BalasPadam
  55. Assalamualaikum..
    Saya ada note rm50 salah cetak.
    (tiada bhg berkilat dan nombor rm 50 tiada)...
    No siri KP86740..
    boleh hubungi saya kalau berminat..
    0199154529 zan..

    BalasPadam
  56. Saya ada note rm50 salah cetak, tulisan malaysia cuma malays, hubungi saya berminat 0186868050

    BalasPadam
  57. Dy ada note RM50 silap cetak,tiada garisan kilat di sebelah gambar Agong dan hanya tertulis RM5 dan tertulis tidak lengkap seperti ringgit malays,jika berminat boleh WhatsApp 01111880059,tq

    BalasPadam
  58. Sy Ada duit rm 1.00 tak potong..tahun 2000 milinuem..serta sijil BNM..sipa berminat wasap sy 0134526095..tq

    BalasPadam
  59. Saya ada duit 50 ringet salah cetak sape nak beli 0102744045

    BalasPadam
  60. Saya ada duit note Rm 50, salah cetak

    BalasPadam
  61. Sesiapa yang nak jual duit salah cetak boleh wasap saya 016-5521419 ,urusan jual beli secara tunai shj,cod

    BalasPadam
  62. Saya ada duit RM50 salah cetak.. tidak ada silver linning di tepi dan angka 50 nampak setengah ja... boleh whatapp 0187796287... thanks

    BalasPadam
  63. saya ada duit rm100 tengkolok salut hitam. boleh whatsapp 0134675162

    BalasPadam
  64. Not 50 tanpa petak kilat berwarna (coloured glossy patch)

    BalasPadam
  65. saya ada uang rm50 silap cutting.0174947415

    BalasPadam
  66. RM50 NJ5517707 cetakan nombor "1" dawat terlebih cetak. Sesiapa yang minat boleh hubungi saya di 0122596638.

    BalasPadam
  67. Saya ada rm1 lama.cetak no satu no lari ke tepi byk yg berminat tapi tk.padan dgn harga .0142821516.

    BalasPadam
  68. Saya ada rm50 cetakan no siri tembus belakang

    BalasPadam
  69. SESIAPA yang ingin menjual Wang kertas Salah cetak .. boleh hubungi saya 019 948 5166

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...