Isnin, 4 November 2013

VEIC COIN

VEIC COIN

United East India Company

Syarikat India Timur bersatu
Dibawah Tadbiran British East India Company

1

VEIC 3 KEPING 1786

VEIC 3 KEPING
Balemark Series
Vnited East India Company
Pentadbiran Syarikat British India Timur
OBVERSE
OBVERSE
Ini adalah Syiling dibawah Tadbir Syarikat British India Timur.
Penerangan 
Logo diatas adalah merupakan Balemark series East India Company
bentuk love ada didalamnya huruf VEIC
yang bermaksud V -United ,E- East , I-India , C-Company
manakal diatas Love ada bentuk 4
yang bermaksud pengabungan semula Pentadbiran Syarikat British 
lama dan baru pada tahun 1708.
Dibahagian bawahnya ditempa tarikh Syiling ini dikeluarkan
iaitu Tahun 1786
Mintmark syiling ini adalah Variety  8 dot
di Tempa di Culcatta  Mint India



REVERSE
REVERSE
Ini adalah pemukaan belakang Syiling Balemark Series
In Jawi denomination Tiga  Keping
Tahun di tempa 1255 Hijrah
Mintmark in Jawi hurf Sim
Dikelilingi pinggir Edge dengan 80 dot
SPESIFIKASI
Balemark Series VEIC Coins
Denomination 3 Keping
United East India Company
Composition Copper
Condition AUNC
Rarity Extremely Rare RRR
Estimate Value RM500
Owner Galeri Sha banknote
Koleksi ini berusia 227 Tahun
Kod SHA BM3/1786

*********************************************************************************

2

1/2 CENT@PICE PENANG

COAT OF ARMS SERIES
EAST INDIA COMPANY 1828
OBVERSE
OBVERSE
Ini adalah Syiling 1/2 Cent @ Pice Negeri Pulau Pinang yang
digunakan pada Tahun 1828
yang dikeluarkan oleh Syarikat British India Timur di Pulau Pinang.
Dikenali sebagai Coat of Amrs Series
Auspicio Regis Et Senatus ANGLIAE
Under The Auspices The King and the English Parliament
Dibawahnya ditempa tahun pengeluaran 1828



REVERSE
REVERSE
Ini adalah Syiling 1/2cent Pulau Pinang  1823
In Jawi Pulau Pinang
Dikelilingi oleh Lilicup Variety 22 kelopak 

SPESIFIKASI
1/2 Cent @ Pice Pulau Pinang
Coat of Arms Series
East India Company VEIC
Denomination 1/2 Cent @ Pice
Tahun 1828
Variety 22 Lilicup
Mintage  414,000 keping
Composition Copper
Weight 4.66gram
Diameter 24.5mm
Edge Plain
Condition Fine
Rarity Very Rare RR
Estimate Value RM180
Owner Galeri Sha banknote 1964
Koleksi ini berusia 185 Tahun
Kod SHA PH/1828


********************************************************************************

3

ONE CENT @ PICE PENANG 1828

COAT OF AMRS SERIES
EAST INDIA COMPANY
OBVERSE
OBVERSE
Ini adalah Syiling One Cent @Pice  Pulau Pinang
1cent 1828
Coat of Arms Series
Auspicio Regis Et Senatud ANGLIEA
Under The Auspices of The King and The English Parliament
Dibawah di tempa tahun keluaran 1828


REVERSE
REVERSE
Ini adalah permukaan belakang syiling One Cent Pulau Pinang
In Jawi Pulau Pinang
Dikelilinggi oleh Lilicup Variety 23 kelopak

SPESIFIKASI
One Cent @ Pice Pulau Pinang
Coat of Arms Series
United East India Company VEIC
Denomination One Cent @ Pice
Tahun 1828
Variety 23 Lilicup
Mintage 235,800 keping
Compostion Copper
Weight 8.94gram
Diameter 28mm
Edge Plain
Condition Fine
Rarity Very rare RR
Estimate Value RM280
Owner Galeri Sha Banknote 1964
Koleksi ini berusia 185 Tahun 
Kod SHA PO/1828



*************************************
3 KEPING BALEMARK VEIC
HALF CENT COAT OF ARMS VEIC
ONE CENT COAT OF ARMS  VEIC
Galeri Sha Banknote 1964


27 ulasan:

  1. Datuk adakah syilling 1 pice Dan 1/2 pice kamu bernilai begitu banyan, dealer mash Jual dengan Harga 50-70 Dylan condition begitu tau

    Ahmad zubir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam
      Terma Kasih Ahmad Tahir kerana sudi melawati blog saya . Untuk makluman tuan ini Estimate Value sahaja adalah berdasarkan harga yang saya beli disebelah tempat saya di negeri Pahang . Saya nak minta tolong Ahmad Zubir untuk dapatkan syiling .Penang ini seberapa yang ada kalau dapat harga RM50-RM70 untuk koleksi saya .
      Boleh emeil saya sharuddin58@yahoo.com atau call saya 0199185858.
      Saya kira harga yang tuan nyatakan ini amat baik dan murah dan harap dapat bantu saya untuk mendapatkannya.
      Terima kasih

      Padam
    2. Saya ads sepuluh keping tapi tak bolehlah jual dengan murah bukan senang nak cari dalam harga ini

      Padam
    3. sayapun tak faham tadi diatas tuan komen harga yang saya EV RM180 terlalu mahal tuan cakap dealer ada jual harga RM50-RM70 . kemudian saya mintak buktikan saya nak belilah dengan harga tersebut tetapi sekarang dah nak jual mahal pulak. Tuan ni mengarut saja .

      Padam
    4. Tuan cubalah kat amcorp mall, harga untuk syilling tersebut mungkin lebih rendah dari yg tuan beli, sana boleh dapat jugak dan dalam condisi yg lebih baik jugak, penjual penjual sana amat baik dan rela bagi diskaun jugak jika berbincang dengan mereka

      Mohd Zulkifli

      Padam
    5. oo..amcorp Mall . ok saya akan kesana nak cari coin penang yang boleh dapat murah. Kalau dapat harga murah daripada RM180 saya kira harga tu adalah amat baiklah .

      Padam
    6. Tuan sudah salah tuan,saya kata saya telah beli dari seorang dealer untul 50-70 semua stock nya, mungkin saya bernasib baik kot. Jika datuk mahu bolehlah beli dari saya untuk 280,sama harga yang datuk beli saya tak kenankan harga lebih

      Ahmad zubir

      Padam
    7. Ahmad Zubir
      bacalah komen pertama tu semula .siapa yang tulis takkan tak faham ke ? you mempertikaikan harga coin saya tinggi . dan bandingkan harga dealer RM50 saja condition bergitu tau.....itu yang tulis mudah sangat lupa...

      Padam
    8. Datuk nak beli me tidak? Saya Jual untuk 250

      Padam
    9. Saya Jual untuk rm100?? Boleh?? Saya juga berniaga Macam dealer dealer Lena untung wikis datuk

      Padam
  2. Hi datuk syilling kamu dalam condition F+ Saja mana mungkin ia bernilai begitu tinggi . ?saya bukan pakar tapi Tarikh sini juga kabur Kalau datuk Jual pun separuh pun tak boleh dapat

    Mohd tahir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam
      seperti yang saya komen diatas Estimate Value adalah nilaian anggara saya berdasarkan harga yang saya beli .
      Saya harap tuan dapat buktikan kalau ada harga RM50 . Tolong tuan belikan saya dan saya dah bagi nombor talipon call saya . Saya nak beli Coin Penang tersebut .
      Terima kasih

      Padam
  3. Oh tuan skarang syilling ini sudah bernial RM500 dah , saya tengok satu penjual menjualnya untuk harga Rm500, tahniah kerana mendapatnya pada harga 280 memang menakjubkan bagaimana tuan mendapatnya dengan harga yang murah ini

    Mohd Sani

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam
      Harga adalah subjektif untuk sesuatu syiling bergantung kepada conditionnya . memanglah mungkin yang tuan kata tu conditionya baik dari syiling saya yang cuma fine sahaja mungkin murah sikit dan ... tuan mungkin boleh lihat komen Ahmad Zubir dan Pakar Mohd Tahir . Depa dapat harga murah RM50-RM70 sahaja ini lagi menakjubkan . Tuan boleh tanya mereka ini untuk dapat harga yang murah kot...

      Padam
    2. Salam datuk saya berpendapat bahawa syilling datuk ini berharga lebih tinggi dari estimate datuk, estimate datuk mungkin conservative tetapi sukar untuk dapatnya untuk 280 sekarang, mungkin 400 lebih betul

      Padam
    3. Merujuk kepada buku KN Boon lama 2010
      mukasurat 31 condition VF

      1/2 pice 1828 RM200
      1 Pice 1828 RM250

      inilah harga diatara RM180-RM280 berdasarkan Estimate Value tahun 2010 . Coin Penang ni boleh simpan banyak kalau dapat harga murah kerana ianya baik untuk pelaburan masa depan. koleksi coin Penang ini adalah koleksi coin tertua yang pernah digunakan di Tanah Melayu . Koleksi ini berusia 185 tahun

      Padam
    4. Betul tu datuk, memang betul mungkin anggaran datuk betullah macam tu, mungkin boleh menanya tuan dickson jika dia jual syilling tersebut, ada kalanya dia ada dan dia boleh bagi kamu harga baik. Bolehkah saya tanya di manakah datuk beli syilling yang sebegitu cantik??

      Padam
  4. Adakah tuan berminat untuk menjual syilling ini kepada saya?? saya tawarkan RM100 kepada tuan.Saya ni seorang pengumpul harap datuk boleh bantu saya melengkapkan koleksi saya jugak

    Mohd Taufik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mohd Taufik
      Saya adalah kolektor bukan penjual . Semua koleksi saya akan disimpan untuk koleksi Galeri saya . Terima kasih atas minat tuan. Tuan boleh dapatkan dengan harga murah syiling penang ini daripada Ahmad Zubir harga RM50-RM70 . Ahmad Zubir ni ada 10 keping .
      Terima kasih

      Padam
  5. salam 1NUMISMATIK
    Tuan Blog & rakan rakan kolektor..

    Tahniah Dato'..
    koleksi yg menarik, juga susah utk ditemui dalam keadaan yg sangat baik

    rasa rasanya utk harga RM50 - RM70 harga syiling replika aje kot, macam harga kijang Emas. apa apa pun Tahniah.. memilikinya.

    @$me68PG.

    BalasPadam
  6. salam Tuan
    Sengaja nak layan kerenah anak buah dalam Numismatik ni
    kekadang tu merapu ntah apa benda tapi tak apa semoga semua tak ambil hati.
    Salam Maal Hijriah

    BalasPadam
  7. Syiiling yang amat cantik . Coat of arms series ini memang di luar bajet banyak orang yang mengumpul duit syilling. Saya harap juga untuk dapatnya di sini, Kalau tak boleh haraplah boleh dapat replika

    Johan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Johan
      Syiling Penang Coat Arms Series ini dikeluarkan oleH Syarikat Britis India Timur dalam denominasi

      1. 1/2 Pice @ cent
      Tahun 1810 tempaan Royal Mint london
      Tahun 1825 & 1828 tempaan Madras mint India
      2. 1 Pice @ Cent
      1810 Royal Mint London
      1825 &1828 madras Mint India
      3 2 Pice @ cent
      1825 &1828 Madras Mint India

      kalau dapat kumpulkan kesemua denominasi dan semua tahun yang dikeluarkan barulah boleh mendapat anugerah Kolektor Coin Penang best kolektor Coat of Amrs Series BCCOAS
      Terima kasih

      Padam
  8. assalam dato..ambo dari tumpat kelantan..ambo memiliki satu wang syiling pinang seperti yg dato kata kan..memandangkan syiling itu pada keadaan yg amat baik dan molek lah boleh kah ianya dijual dengan harga yg tinggi..maaf dato ambo sekadar bertanya..jika ada salah dan silap ambo mohon maaf

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam
      Untuk harga terkini duit VEIC ini saya rasa tuan boleh rujuk buku KN Boon yang terkini untuk mendapatkan harga sebenar di pasaran

      Padam
  9. saya ada 1 coin syarikat india timur.. 01137878851

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...